Den långa kyssen - Henri-Pierre Roché

Boken skriven på 50-talet, delvis för att inte säga till största delen självbiografisk. Claude, fransman, lär känna två engelska systrar och det är ett evigt tjatande om huruvida de är som syskon eller om han borde gifta sig med den ena eller ej. I början och slutet är den bra, men det jag mest minns är ena systern Muriels långa, långa dagboksfunderingar och brev om kärleken till Claude, och också om Claudes kärlek till henne. Väldigt, väldigt mycket om vilken slags kärlek det är. Om Muriel hade levt nu hade jag skickat henne boken "Dumpa honom, han vill faktiskt inte ha dig" även om jag faktiskt inte är helt säker på hur det var fallet med Claude.

Jaa. Nää. Men jag skulle gärna se filmen, är nyfiken på vad man gjorde av boken. Om det är "fritt efter" så kan jag tänka mig att det kan bli mycket spännande och romantiskt/tragiskt/upplyftande. Apropå film så har Roché även skrivit den för mig mer kända Jules & Jim och även den blev filmad, och den filmen har jag faktiskt köpt. Rochés "grej" (man kan säga: tema) var trianglar, skrivs det om i mitt förord, i Den långa kyssen handlar det om en man och två systrar, i Jules & Jim är det två män som är vänner och som älskar samma kvinna. Det fanns även två oavslutade manus efter författarens död som båda hade detta tema.

Båda dessa böcker sägs i förordet i min bok vara "storartade". Det är de säkert, det är bara jag som sitter och suckar och himlar med ögonen över Muriels brev. Jag skulle tro att en stor anledning till att det är så "harvande" så länge är att det faktiskt är autentiska brev och dagboksanteckningar, eller åtminstone att det finns autentiska förlagor.

Boken finns i tryck i kartonnage, jag kom över en begagnad pocket.

Filmaffisch.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår