Filosofiska rummet

Var just ute på promenad och lyssnade på Filosofiska rummet i P1, ett samtal med amerikanske (fast han bröt lite lite på nåt europeiskt i sin i övrigt väldigt new yorkska amerikanska) filosofen Massimo Pigliucci. Jag citerar från SR:s hemsida: "Är vi människor så rationella som vi tror eller snarare rationaliserande - det vill säga i efterhand konstruerande samband och sammanhang som inte existerar?" Pigliucci är evolutionsbiolog och intresserar sig för forskningens ansvar. Kort sagt gillar han inte humbug och råder oss att ständigt ha struntpratsdetektorn påkopplad.

När jag hörde detta tänkte jag att jag nu verkligen vill läsa Simon Singhs och Edzard Enrsts bok Salvekvick och kvacksalveri, en bok som jag annars tidigare tänkt förmodligen är intressant, men inget jag känt behov av att läsa. Sen kom jag på att denna filosof Pigliucci förmodligen skrivit någon bok själv, och det har han ju. Tyvärr inte översatt, men jag är ändå intresserad av Nonsense on Stilts litegrann. Har 50 kronor tillgodo på  Bokus, så... fast eftersom jag knappt läser böcker på svenska just nu kanske jag ska lugna mig. Även om det bästa är att slå till medan man kommer ihåg vad det handlade om. Egentligen.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår