Noveller ♥

Har sedan i går känt ett behov av noveller. Nu kom jag på varför: har inte haft ork att läsa bok alls denna vecka, för att det är "för mycket". Men en eller annan novell avslutas snart, har jag kommit på.

Jag blev novellfantast efter att ha läst Jonas Karlssons första novellsamling Det andra målet. Så grymt bra, jag gör vågen där jag sitter. Sen har jag även läst Anna Gavaldas novellsamling Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans och någon fler. Vi läser för lite noveller helt enkelt. :)

Hemma har jag en liten rosa bok av Miranda July (Ingen hör hemma här mer än du), har läst väldigt blandade kommentarer om den på boktipset.se. Men den författare jag i går kom på att jag bara måste läsa är Alice Munro. Björn Larsson skrev en novellsamling för ett par år sedan (Filologens dröm) som jag också är nyfiken på.

Snart har jag dock ledig helg, så det blir inte något nytt läsarprojekt just NU. Jag räknar med att få tillbaka ordinarie läslust. Å andra sidan är en bok med noveller inte en bok som måste läsas från pärm till pärm, så möjligheten för läsning med snart avslut finns ju, alltid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår