Måste

Sånt där som jag måste-måste läsa, sånt finns faktiskt. Dit hör På drift (eller i nyöversättning På väg) av Jack Kerouac. Det är till och med inte helt omöjligt att jag har ett ex av den i pocket (gamla översättningen).

Efter att jag läst den kan jag läsa Off the Road - mina år med Cassady, Kerouac och Ginsberg av Carolyn Cassady, en bok som jag hållit i två-tre gånger men inte tyckt att jag kunnat köpa eftersom jag inte läst någon av författarna hon hängde med (och var gift med, en av dem). Detta är inte en måste-bok, men jag vill gärna.

Jag har inte direkt (bara indirekt) skrivit om det tidigare, men jag läser gärna författarbiografier, helst själv-. Nämnde nyligt Simone och jag av Åsa Moberg. Har faktiskt flera författarbiografier i bokhyllan, flera av dem är av författare jag inte läst. Det gör inte mig så mycket, men känns lite orättvist mot författarna.

Och det skulle kännas roligare om jag läst dem, helt klart.

Efter ett besök på Bokhora (bokhora.se) känner jag nu alltså att jag måste läsa Kerouacs kultklassiker (just den boken nämndes inte där, men det fanns en intervju med Fredrik Hammar där Allen Ginsberg nämndes) och gärna Ernest Hemingways En fest för livet som har ett eget inlägg där. Det leder mig in på en annan bok jag har i bokhyllan som jag måste läsa; Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde. En jättefin lågprisutgåva av en reatryckning som jag köpt för halva priset på bokhandeln i Piteå när jag läste Mediepedagogik på universitetet där och ofta behövde fördriva tid innan bussen hem gick. Jag är helt säker på att jag skulle gilla den boken, men det har inte blivit av. Det känns (tyvärr) mer skyndsamt att läsa sånt som är aktuellt, i tryck.

Okej, det får räcka för nu, ska försöka att hålla denna absoluta måste-lista rimlig.

Kommentarer

  1. Intressant. Måste säga att jag har haft svårt för titeln "På drift", bra att den titeln är ändrad.
    Ett tips på en annan bra känd bok är ...oj, vad heter den nu...just det, "Den store Gatsby".

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår