Tidningen Skriva

Nu återkommer jag till läsningen av tidningen Skriva. Åh, men det här var trevligt. Mycket roligare än jag trott. Faktum är att jag inte kan beskriva så jättemycket i detalj än, för det här var en mycket innehållsrik tidning, det kommer att ta tid för mig att läsa allt i den. Men tidningen Skriva innehåller nu allt möjligt, från konkreta skrivartips, övningar, pryluppslag för ett kreativt skrivbord till intervjuer med författare. Bäst gillar jag Majgull Axelssonreportaget, samt hennes tips för att lyckas med sin roman. Och artikeln om skrivro.

Detta nummer (5/2012) är en deckarspecial med deckarskola, och just det är inte den typ av vare sig läsning eller skrivande som intresserar mig personligen, däremot är det ganska kul att läsa om eftersom det helt enkelt är ett fenomen, inte minst just nu. Även här uppskattar jag mest de etablerade författarna som får vara "gästlärare", Johan Theorin, Kristina Ohlsson och Roslund & Hellström. Man kan även hitta en guide för den som vill tjäna pengar på sin blogg, kan inte säga att jag kommer att ta till mig det heller, men det var ju oslagbart bra att lista såna saker.

"Fråga skrivardoktorn", är inte det en oemotståndlig tidningsavdelning så säg.

En mycket inspirerande tidning, definitivt. Jag hoppas jag uppfattat det rätt att det kommer 6 nummer per år, för oftare kan man nästan inte hinna läsa den för att läsa den så ordentligt som den förtjänar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår