Läsplattesug

Fick plötsligt ett sug efter att ha en läsplatta. Kanske en iRiver. Eller var den stora bokstaven nu ska vara. (Fast det är klart att jag egentligen vill ha en iPad.) Ett väldigt tydligt argument seglade upp för mig: att inte ha så mycket böcker i (den fysiska) bokhyllan.

Finns dock ett annat problem: jag tycker att e-böcker är lite för dyra. Jag vill att de ska kosta som en pocket. Men det är inte uteslutet. Nu känner jag: ett bokhyllefritt hem är modellen. För många är det nog som att svära i kyrkan, men böcker hos mig i alla fall tar alldeles för stor plats av boytan, och samlar jättemycket damm.

Jag spådde för ett tag sen att om kanske femtio år, eller mer, så kommer man se på foton från den här tiden och yngre och säga "men HUR kunde man ha så mycket böcker i sina hem, som tog upp all denna plats?" Och tänk på allt papper som går åt. Fast det är väl pappersindustrin glad för. Alltid är det nåt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår