Djur & natur & lite mystik

Det fanns stunder när jag tyckte att det poetiska språket var lite väl tillrättalagt, vilket gör att det där läsflytet inte riktigt infinner sig (många korta, smådramatiska meningar) men på det stora hela tycker jag att Huset där humlorna bor av Stefan Casta, en bok för läsvana 9-åringar och uppåt, är en bok som känns bra i hjärtat. Det är en bok för den som gillar djur och natur, och inte räds en smula mystik. Jag lärde mig en hel del om humlor, och känner en ännu större längtan ut till naturen nu, just nu, när våren kommer, precis som i boken.

Ibland hängde jag inte med i svängarna och det hände att jag pendlade mellan att läsa en sagoskimrande bok och en väldigt verklighetsförankrad nutidslärande berättelse. Men det ena kanske inte behöver utesluta det andra.

Jag kan varmt rekommendera den till den som känner minsta intresse och är nöjd över att jag har läst den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår