Julklappsbok

Tjoho, vad kul! Jag fick Bergtagen av Thomas Mann i julklapp. Jag blev ju intresserad av den apropå det för mig nya litteraturuttrycket "kurortsroman", som jag hörde i samband med Anneli Jordahls senaste roman Augustenbad en sommar, en bok som jag läst lite i och tycker mycket om för övrigt.


Tror att Bergtagen är en bok som jag kommer tycka är lite jobbig att läsa. 1000 sidor, bara det. Men jag är mycket nyfiken. Den kom ut 1924 och blev en succé och fick tryckas om flera gånger. Beskrivs som en bildnings- och idéroman. Boken utspelar sig på ett sanatorium i Schweiz, fast själva Mann var väl tysk.


Den som var så aktsam om min egen bildning och gav mig denna klassiker var jag själv. Tack!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår