The Help - Kathryn Stockett

Har läst The Help, på svenska Niceville, av Kathryn Stockett och jag vill bara säga hur fruktansvärt bra denna bok är. Väldigt många har redan läst den och vet om det. Jag önskar att ännu fler läser den, det är inte bara en bra bok utan jag tycker den är viktig också. Visst har vi i Sverige inte haft svarta hembiträden särskilt mycket, men allt handlar inte bara om en rasfråga heller utan också om makt och om härskarteknik. Att det som beskrivs i boken sedan hände så sent som på 60-talet är helt sjukt, det var alldeles nyss! 


Boken är så bra skriven också. Det finns en antagonistfigur i boken, och fastän jag förstod rätt tidigt vem det var så var det aldrig irriterande och "för mycket". Det är nog exakt så det kunde vara och i andra sammanhang numera, är. Missa heller inte bokens eftertext. 


Nu vill jag se filmen!


















Sen måste jag bara säga att det var en sån oerhört stor behållning att läsa den på engelska. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår