Det är som att de känner mig

Jag använder boktipset.se ganska mycket, har fått många boktips därifrån, inte minst från de läsare som är aktiva och skriver om sina läserfarenheter där. Men jag försöker komma ihåg att kolla på sidan med tips, som genereras efter att jag satt betyg på böcker jag läst.

Finns en sida till också, som jag glömmer bort mellan varven, men nu kollade jag runt lite på bok.nu. Bläddrade runt på boksidorna där, och där finns både böcker jag själv satt betyg på, samt de jag inte läst. Dessa har en stjärnmarkering med vilket betyg bok.nu tror att jag kommer att ge boken. Och - det är som att de känner mig. Ja, jag tror också att jag inte skulle gilla:


  • Tvåan och trean av Stieg Larsson
  • Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson
  • Grottbjörnens folk av Jean M Auel (tror jag har läst i den, men knappast mer än en femtedel, på 80-talet)
  • Snabba cash av Jens Lapidus
Och jag håller med om att jag förmodligen gillar

  • Processen av Franz Kafka
  • Räddaren i nöden av J.D. Salinger (den har jag ju faktiskt börjat läsa en gång)
  • Orlando av Virginia Woolf
  • Utrensning av Sofi Oksanen
  • Vad jag älskade av Siri Hustvedt
Apropå Hustvedt. Det känns akut att läsa just den boken av henne. Den liksom Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer, och Kärlekens historia av Nicole Krauss. (Varför är jag så säker på att jag har den, när jag inte verkar ha den.)

Men jag tror trots allt att Kristian Lundbergs Och allt skall vara kärlek ligger före i kön. Har just läst ut Yarden. Det blev aldrig den himlaupplevelse som jag förväntat mig, fastän jag försökte skruva ner förväntningarna. Men nog var den bra. Men hur bra. Hade hoppats på lite mer kringresonemang, men som han säger så kan han inte annat än berätta sin egen historia, så det var det han gjorde och det var varken fel eller dåligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår