Deckardamernas säsong

Konstaterar att "alla" svenska kvinnliga deckarförfattare kommer med nya böcker nästan på en och samma gång. Först ut och redan ute i handeln sedan en tid är Kristina Ohlsson och Viveca Sten med sina respektive senaste.

Sedan följer: Mari Jungstedt, Anna Jansson, Ann Rosman, Carin Gerhardsen. I september kommer Camilla Läckberg och Åsa Larsson.

Det finns säkert en medveten tanke bakom detta, men jag vet inte vad. Att Läckberg och Larsson ges ut på hösten verkar vettigt, den stora utgivningssäsongen liksom. Men de andra. De hör nog till sommaren och semesterläsningstraditioner helt enkelt.

En man släpper jag in i detta inlägg också: Mons Kallentoft och hans (efter Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer och Vårlik:) Den femte årstiden!!! Inte hade han tänkt skriva mer än fyra böcker i den serien, ni kan ju inte annat än hålla med mig.

Detta nedskrevs mest av fascination, och inte för att jag personligen vinner nånting på det. Jag har läst böcker av Jungstedt, Jansson, Gerhardsen och Kallentoft, men det verkar som om jag slutat, fastän jag nog hade tänkt följa de två sistnämnda.

Åsa Larssons nya ser jag däremot verkligen fram emot. Fast jag har fortfarande inte läst bok nummer tre och ärligt talat kanske aldrig gör det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår