Ny hög sedan i går

Här skriver jag ju för sällan! Men nu har jag anledning att notera två nya inköp: Den röda soffan av Michele Lesbre, och Easter Parade av Richard Yates. (Varför måste jag läsa så många franska författare, jag har bara krångligt att minnas deras namn och än värre stava dem. "Michele" ska ha en bakvänd accent ovanför första e:t men det vet jag inte hur jag fixar.)

Easter Parade har jag velat läsa länge, och den är nu sprillans ny i pocket. Men jag tror ändå det blir Den röda soffan som jag börjar med. Den är föredömligt tunn förresten, knappt 150 sidor. Också den ganska ny i pocket.

Läser på bussen Jan Guillous författarmemoarer, Ordets makt och vanmakt. Den är jättebra, men pga Guillous snobbspråk (säger han själv) så måste jag hålla koncentrationen ganska mycket. Plus att det handlar mycket om saker som jag inte vet nånting om, hela det politiska läget i världen under 60- och 70-talen till exempel. Men den är mycket bra. Och jag gillar ju det guillouiska språket eftersom det är så väldigt mycket han, men eftersom jag inte är van att läsa det så fastnar jag ibland. Till exempel gillar jag att i huvudet omskriva vissa meningar till "vanlig" svenska, hehe.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår