Japanexempel

För att ni inte ska tro att Murakamis roman Fågeln som vrider upp världen är en stillsam roman om en vanlig man som kanske har ett visst vackert intresse av ornitologi så vill jag ge lite enstaka exempel på vad som händer i boken.

Ja, för det första så är paret Okadas katt försvunnen redan från början av boken, och det är nog i samband med det som mediet Malta Kano träder in på arenan. Dock kan jag inte säga att jag ännu har läst att hon har sagt något som har direkt med katten att göra. Men Toru Okada har (halvhjärtat) letat i alla fall.

Huvudpersonen Toru Okada får en dag besök av en man som (á la Tusen och en natt, som jag sa förut) berättar sitt livs historia, den benämns i kapitlen som Löjtnant Mamiyas långa berättelse 1 och 2, och den ÄR lång. Jag hann bli lite uttråkad, fastän berättelsen innehåller en av de vidrigaste saker jag läst, säger inte mer, försöker glömma.

Toru Okada sitter i botten på en torrlagd brunn några dagar för att tänka.

Toru Okada drömmer saker, som när han vaknar känns verkliga. Sen kan människor också dyka upp och bekräfta att de träffats i hans dröm häromnatten.

Kreta Kano ska sluta heta Kreta Kano, men har ännu inte bestämt vad hon ska heta i stället. Så just nu benämns hon som "kvinnan som tidigare varit Kreta Kano" eller "Malta Kanos lillasyster".

Väldigt axplockat, men jag är... fascinerad. Fattar inte vad det ska bli av boken. Är precis halvvägs.

Kommentarer

  1. Låter som en intressant bok, men också lite krävande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår