Slalomläsning. Nu: Jonny Liljas skuld

Fick ett sånt bra ord på Instagram angående att jag läser hit och dit i böcker: slalomläsning. Bra ord, och att kalla det för något känns som att det är ett erkänt sätt att läsa. ;)

För ovanlighetens skull valde jag att testa en spänningsroman nu, vi får väl se om jag läser ut den men den känns bra så långt. Även om jag har svårt för att läsa om maffiametoder, och särskilt då i Sverige. Det var nog ganska säkert en av anledningarna till att jag inte läste ut Dirigenten från S:t Petersburg av Grebe och Leander-Engström, den var för brutal. Fast den kändes väldigt bra skriven annars, så det var lite synd. 

Nå, men den jag läser nu, för att komma till saken, är Jonny Liljas skuld av Olle Lönnaeus. Jonny Lilja är en polis som spelar mycket, och som har hamnat i stor skuld till en maffiaboss i Skåne. Han tvingas läcka information till denne för att betala på skulden. Boken verkar mer fokusera på Jonny Lilja som person än på polisarbete, och det var nog det som lockade mig. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår