Jag läser!

Är så genuint glad för att jag har läst förhållandevis mycket på min semester. Förut när folk sa att de bara läste på semestern så fattade jag ingenting. Varför det? Men nu är jag själv nästan likadan. Som jag har berättat förut så börjar jag på en massa böcker, och när jag känner att det här är bra, då börjar jag på en annan. Jag läser sällan särskilt kontinuerligt, utan det är någon sida här och där. Någon ledig helg när vi är i stugan osv. Men inte varje dag. Tråkigt och jag har definitivt en slags bokstress, det finns så många intressanta böcker och alla förtjänar att provas, känns det som. Samtidigt som mitt andningshål för att pusta ut om dagarna har blivit framför datorn i stället för med en bok i handen. Det hör nog till en annan slags stress.

Jag tog en prova på-månad på en boktjänst med e-böcker och ljudböcker, och lyssnade på tre ljudböcker. Jag märkte att när jag lyssnat på ca 2/3 av böckerna så började jag strunta i dem. Jaja, jag vet vad den handlar om, boken är bra. Jag behöver inte veta hur det går. 

Antingen har jag tränat upp mitt läsande så, eller så funkar det inte för mig just nu att läsa böcker som är längre än ca 150 sidor. Jag slog fasta på det senare och inför semestern skaffade jag mig böcker som jag skulle klara av: lyrik, novellsamling och en kort roman. (Ariel av Sylvia Plath, Bubblor av Claire Castillon samt Upptäckten av currywursten av Uwe Timm). 

Men! Då hade jag under den här gratismånaden även börjat läsa en normaltjock roman som e-bok. Och bra som den verkade och snål som jag är så tänkte jag att tusan, den här måste jag läsa ut. Jag har två dagar på mig! Och jag gjorde det, och det var sååå kul att sträckläsa en roman! 

Sedan läste jag ut en annan jättebra roman av bara farten, och så började jag på en tredje tidigare påbörjad för ett par dagar sedan. Jag har såå roligt! 

Är faktiskt sugen på att skaffa en riktig läsplatta. Det verkar inte spela så stor roll för mig om jag håller i en pappersbok eller sitter och petbläddrar på en platta. Men iPaden funkar dåligt i sol, och är tung. Vi får se.

Jag har nu också frångått de läsplaner jag skaffat, när en bok är utläst så liksom slickar jag på fingret och håller upp det i luften för att känna åt vilket håll det blåser just den dagen. 

Semester - det är grejer det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår