Fallvatten av Mikael Niemi (som ljudbok)

Mikael Niemi läser själv sin katastrofroman Fallvatten, och det gör han perfekt. Dialekten är rätt, och hans begåvning som berättare hörs både i tal och text. Jag blev omedelbart gripen av berättelsen som handlar om att dammen brister och de katastrofföljder de får. För oss, här i Norrbotten, är en sådan här händelse oerhört nära och skrämmande. 

I slutet blev jag alldeles utmattad av all dramatik. Då ville jag bara att det skulle sluta (på vilket sätt som helst) och att Niemi skulle lyckas knyta ihop säcken. Jag har på det sistone förstått hur ohyggligt svårt det måste vara att avsluta en roman, ett romanbygge. Så jag vill inte direkt klaga, och jag tror att jag hade hängt med bättre om jag läst boken och inte lyssnat, jag var så trött på allt vatten och alla trasiga kroppsdelar. 

Vill påpeka att Mikael Niemi skriver jättebra och är suverän på att beskriva folk och känslor. Jag gillar inte alla och känner inte igen mig i alla känslor, men - jag förstår dem genom Niemi.

Boken är bra, och särskilt till alla norrbottningar rekommenderar jag den verkligen. Betyg 4.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår