Pågående läsning: Huset där humlorna bor

Bara titeln är ju så vacker. Och omslaget känns perfekt till både bok och titel.

Opal bokförlag


Tack vare booked.nu fick jag möjlighet att läsa Stefan Castas senaste bok, Huset där humlorna bor. En bok för spannet 9-12 år, ungefär. Jag tänkte genast att själv hade jag nog inte läst denna som 9-åring, men efter att ha läst lite mer så tar jag tillbaka det, det är inte alls omöjligt. Jag trodde det var småspök, men det var att förhasta sig. Småmystik, snarare. Jag ska inte säga så mycket om boken just nu eftersom jag inte läst den klart ännu, men det är helt säkert så att så fort jag förstod att huvudpersonen Myra Johanna, som inte har så många kompisar men inte verkar så bekymrad över det, har en pappa som jobbar borta långa perioder på en oljeplattform och: en hund som heter Morgon - Morgon! - och är - osynlig, då snörptes mitt hjärta litegrann och det var ingen tvekan om att jag skulle läsa vidare.

Språket är oemoståndligt fint.

Stefan Casta är en författare som hunnit med en hel del, skriver mycket för barn och ungdomar men även annat. I fjol fick han Barnens Romanpris för boken Den gröna cirkeln, för åldern sisådär tonår. Kan inte kännas tråkigt att ha skrivit en ungdomsbok och få ett pris framröstat av läsarna själva!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår