Pocket vs inbundet - oförklarligt

Såg i dag Karl Ove Knausgårds Min kamp 2 i nyutkommen pocket. Yay! Men... det känns som att jag vill läsa de böckerna inbundna nu. Läste ettan i inbundet och det kändes så rätt. Svårt att förklara. Vissa böcker blir jag mer sugen att läsa när de kommer i pocket, andra tvärtom. T ex kommer jag aldrig att läsa Britt-Marie Mattssons tjocka roman om Kennedyklanen Vi tolererar inga förlorare i pocket. Nu behöver jag inte det heller eftersom jag har den inbundna, men hur som helst. En annan ny pocket jag såg blev jag tvärtom mer förtjust i än den inbundna (vilket är min vanliga reaktion): Det bästa av allt, Rona Jaffe. Skriven på 50-talet, intressant ämne: dåtida unga kvinnors drömmar, snyggt omslag. Forum gav ut den, pocketen kom i Månpockets regi.



Vanligtvis är det alltså pocketar som får följa med mig hem, jag gillar små fina miniatyrsaker, böcker inget undantag. Förutom alla andra fördelar, priset, liten plats, lätt att ta med. Men hur det blir med Min kamp 2 vet jag inte ännu. Vill inte köpa inbundet, men just en sån bok vill jag inte läsa solkig och använda lånad från biblioteket. Ska jag måste vänta till nästa års bokrea? Ska bläddra i pocketen en gång till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår