Kort om nuvarande bok

Ooh, den här gillar jag. Världens längsta titel, men här kommer den igen: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet), Anneli Jordahl. Den är skriven på sånt där gammalt sätt, jag orkar inte försöka vara mer finlirig än så och hitta snygga ord. Någon beskriver sin son som en "hurtig pojke", så kanske man kan förstå hur jag menar. 1880-tal. Carl Jonas Love Almqvists Det går an nämns, med flera kända verk, varav den nog ändå är en riktig favorit.

Kom på att jag gillar sån litteratur från den tiden, med lite äldre språk. Särskilt när jag var yngre frossade jag i Fritiof Nilsson Piraten, Hjalmar Söderberg. Inte så många kvinnor kanske? Men denna bok har fått mig att fundera på flera kvinnliga författare som jag känner att jag har oläst. Bl a har jag till och med i min ägo Victoria Benedictssons Pengar, som väl skrevs under pseudonymen Ernst Ahlgren - bara en sån sak.

Nämen läs här, henne måste man ju bara läsa, och särskilt den boken. Kan ingen skriva en fiktiv roman om den kärlekshistorien? När det nu ändå är så populärt med den typen av romaner. Kanske redan är gjort.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår