Det här med att hamna i lästeman

Medvetet eller omedvetet, men jag vet att vi är många som hamnar i läsning där ämnena tangerar varandra. För mig handlar det om Selma Lagerlöf och kvinnlig rösträtt. Selma nämndes i Hägring 38 av Kjell Westö, Tillbaka till henne av Sara Lövestam och Till offer åt Molok av Åsa Larsson (sistnämnda läser jag på bussen ibland, inte klar ännu alltså). Lövestams bok handlar om kvinnlig rösträtt, Larssons nämner det och nu har jag börjat läsa Dandy av Jan Guillou där detta ämne också nämns. 

Vet inte om jag ska fortsätta på det här spåret, men jag skulle gärna vilja! Frågan är om jag ska läsa en Selma Lagerlöfbok eller haka på något annat historiskt spår. 

Dandy är för övrigt jättebra, och ja, jag är förvånad. Det är väl den bok i serien Det stora århundradet som fått minst lovord av läsarna, och det beror säkert både på att Guillous läsare inte är vana att läsa om homosexuella män och på att det är så mycket fokus på konst och litteratur. Så jag älskar det såklart! Jag kommer nog bara läsa en bok i serien, även om jag just nu vill läsa alla, så jag valde den utifrån det samt att den verkar kortast av de som finns hittills... Snyggt omslag är det också. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår