John Irving-dokumentär

Kan tipsa om en dokumentär om John Irving som finns på SVT Play i tio dagar till. Jag ser den just nu. Det är kul att höra författare berätta om sitt arbete, och överhuvudtaget är författare såna som tänker mycket. Det gillar jag. Han nämnde nyss att tiden då en ny bok är utgiven och en författare pratar om den i olika forum (bokträffar, tv, radio, tidningar) är väldigt kort. Precis det tänkte jag på i morse, som nyligt hört både bland annat Helena von Zweigbergk och Katarina Wennstam prata om sina nya böcker, sedan sett foton på Instagram och Facebook från andra bokträffar där liknande konstellation av författare deltog, och så i morse på Gomorron Sverige samt Efter tio. Och då tänkte jag att det här är verkligen en viktig del i deras jobb, nämligen säljdelen av jobbet. (Jag funderar också på saker som hur mycket de sover, om de hinner äta vettigt och rasta sin hund osv.)

Inte alla kan ju gilla den delen av författaryrket, men jag kan säga att de som pallar med att göra det nog säljer några tusen mer böcker än de som inte gör det. Talang räcker inte.

Nå det var ju rysligt så dyster jag blev. En som tydligen inte pratar så mycket med media men som det gått bra för ändå, det är ju Alice Munro. Apropå John Irving så hade jag ju fel där angående nobelpriset, men det hade jag så gärna. Alice Munro är ett superval, kvinna och novellförfattare som hon är. Som jag skrivit förut genom åren är noveller ett fantastiskt format, jag är stor novellälskare och är det nåt jag vill skriva själv så är det det. Minns inte om jag skrev om det i fjol, men dagen före tillkännagivandet av nobelpriset i fjol, då åkte jag in till stan och köpte Kärlek, vänskap, hat av Munro, för jag kände på mig att hon skulle få priset och jag ville ha en bok av henne i min ägo innan det skedde. Jag var bara ute ett år för tidigt.

Riktigt roligt val i alla fall.

Jag kommer att läsa Munro, och jag kommer att läsa Irving - blir jättepeppad av att se dokumentären. Men först av allt ska jag läsa Definitionen av liv av Anthony Marra. Jag har haft turen att bli utvald av Booked.nu att läsa en av deras böcker, och Marras bok om tre människor i det krigshärjade Tjetjenien har kommit till mig och jag har börjat läsa. Har hunnit för kort för att säga något vettigt, men det jag kan säga är att fastän jag bara tänkte läsa något stycke så kunde jag inte slita mig förrän det blivit några sidor. Detta känns mycket målande och starkt, och om händelser och platser jag inte vet i stort sett nånting om. Sånt gillar jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår