Läsecirkel i P1

Nu ska jag vara med och läsa Bonjour Tristesse av Francoise Sagan! Lundströms Bokradio i P1 ska läsa från och med lördag. Eller ja, då startar den på sidan 43, pocketupplagen. Köpte den i fjol, läste en sida och tänkte Å vad roligt, och så läste jag inget mer. Som jag gör med många, många böcker.

Nog för att jag har böcker att läsa... men egentligen är det onödigt att påpeka det jämt, för det har jag alltid och kommer alltid ha. Har faktiskt börjat läsa i Inferno av Dan Brown, roligt med bladvändarböcker.

Men nu Sagan alltså. Den är ju ärligt talat lagom tjock. Har lyssnat på de flesta bokcirklar genom åren, men endast deltagit i en tidigare, och det var Blonde av Joyce Carol Oates. Den krävde lite mer så att säga. Men det var kul.

Om jag hade "tid" (inom citationstecken, för det har jag väl) så vill jag egentligen bara läsa klassiker hela sommaren.

En nyare bok läser jag genom öronen, nämligen Ryssar är såna som gillar björkar av Olga Grjasnowa (japp, jag måste kolla stavningen innan jag skriver) som går som radioföljetong och går att lyssna på via SR:s utmärkta app.

Visstja. Jag vill ju läsa The Great Gatsby av F.S. Fitzgerald innan jag ev. ser filmen också. Och Are You My Mother? av Alison Bechdel är redan bokad som semesterbok, den längtar jag mycket efter. Den kan jag inte kalla klassiker på nåt sätt, den kom i fjol. Hennes Husfrid är den bästa grafiska bok jag läst, eller vad man ska kalla genren. Tecknad självbiografi var det i alla fall, med betoning på fadern. Nu kommer uppföljaren som fokuserar på modern. Har väntat på svensk översättning, men nu när den kom i lågpris på engelska så slog jag till på den i stället. Som sagt ser jag fram emot den mycket.

Går inte säga "en sak i taget", för så läser inte jag... men med lite tidspress (självklart går även bokcirkeln att podda, men jag vill inte!) så måste jag ju satsa på de 43 första sidorna i Sagan nu! Kul.

Bild från Bonnierklassiker

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår