Saltå Kvarn - matboken som funkar till allt, tycker jag

Vegetariskt eller inte, baka eller laga mat, sommar eller vinter - Året runt med Saltå Kvarn - mat och bakat för alla årstider är min favoritkokbok. Jag gillar väldigt många kokböcker och använder ett par av dem, läser i desto fler. Men Saltå Kvarns senaste matbok är den som jag ständigt återkommer till. Recepten följer säsongens råvaror och ett ekologiskt tänk, och har även ett ganska stort julavsnitt.

Eftersom jag börjat tänka mycket vegetariskt numera är den just nu en stor inspiration. Första delen av boken är förklaring av termer och information om olika livsmedel. Lättillgängligt och lättförståeligt. Naturligtvis är boken fylld av fina foton.

De flesta brödrecept grundar sig på surgdeg, vilket jag är för, men tyvärr kommer jag och surgdesgrundar inte överens. Därför blev jag glad över att hitta ett recept på ett julbröd som visserligen tar ett par dagar att göra, men som görs på jäst. Det passar mig bättre.

Annars är väl glöggratatouille nåt som man nästan inte kan stå emot att testa? Squash, paprika, lök, champinjoner, krossade tomater och vitlök i glögg, med örter och buljong. Jag brukar göra en efterrätt som heter glögginkokta frukter, men att ha glögg i mat hade jag inte kommit på.

Kommentarer

  1. Åh, har de gjort en kokbok! Måste kollas upp, gillar deras förpackningar skarpt. Och iofs innehållet också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har till och med gjort två! Det här är den andra. Den första har jag inte tittat så mycket i, men jag vet att andra har uppskattat även den.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår