Läser just nu:

Oväntat nog läser jag den självbiografiska ("en memoar" står det på omslaget) Tiger, tiger av Margaux Fragoso. Handlar om det incestförhållande Margaux hade med en vän till familjen (enkelt uttryckt), Peter i många år. Jag tycker att boken inte bara handlar om det, utan allmänt om en ostabil uppväxt, där varken mamman eller pappan var särskilt mycket att luta sig mot (psykisk sjukdom samt alkoholism). Detta är inte min typ av bok vanligtvis, men Fragoso skriver bra, hon är en skribent och inte någon som enbart "behöver skriva av sig", även om hon nog behöver det också. Hon är skicklig. När mamman (ovetandes) försvarar Peter mot Margaux pappa så håller jag på mamman och Peter, för pappan är ju så knäpp, full och manipulerande. Sen kommer jag på att jag borde ju inte heja på Peter heller... 


Den är bra i alla fall, för att Fragoso skriver bra. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår