Kunde inte låta bli Plath

Fick mitt ex av The Bell Jar av Sylvia Plath i dag och kunde inte låta bli att läsa lite nu, fastän jag egentligen ser tv. Och åh, den känns så bra att jag nästan blev rörd. Vilken tur att jag chansade och beställde den. Känner redan hur ledsamt jag kommer tycka det är att hon endast skrev en roman. Men jag ska prova lite poesi sen också.


I kväll visas filmatiseringen av Igelkottens elegans, filmen heter Igelkotten, och jag ska se den även om jag inte hört någon säga något särskilt positivt om den. Inte jättenegativt heller, men den verkar inte vara en sån höjdare som boken.


Lyssnar på Denna dödens kropp av Elizabeth George som ljudbok. Detta är min andra Lynleybok, första läste jag. Liksom den boken reagerar jag nu på översättningen. Jag gillar den inte, och syftar då främst på att restauranger och butiker fått svenska namn. Men böckerna är för tjocka för att jag ska idas läsa på engelska... tror jag... kanske nästa... I övrigt verkar detta faktiskt vara deckare som jag verkligen gillar. Deckare läser jag inte ofta, men när jag väljer dem väljer jag med omsorg och jag gillar Indridason, Gerhardsen och Cleeves. Denise Minas första trilogi var verkligen bra den med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår