Jupiters öga - Oline Stig

Oline Stig har skrivit en roman om sina norska farföräldrar. Om jag förstår det rätt fanns inte mycket dokumenterat om dem, men det Oline Stig vet är att de var medlemmar i det norska nazistpartiet. Det var detta som gjorde att jag blev intresserad av boken - oftast är ju andra världskrigsberättelser skrivna från andra sidan.

Jag är inte jättenoga med att gissa vilka delar som faktiskt är helt sanna i historien, även om jag förstås undrar då och då. Men jag läser detta som en roman. Därför stör "författarkapitlen" mig litegrann: författaren kommer in med sitt nutida "jag" i vissa kapitel och berättar om tillblivelsen av romanen, vistelsen i Norge och sökandet efter information där under en period (Oline Stig bor numera i Sverige). Det var inte så jättenödvändigt för mig att följa. Samtidigt förstås intressant att författaren väljer att ha med det dokumentära inslaget, och nu när jag läst klart den tror jag ändå att jag uppskattar det (även om det i vissa partier var alldeles för detaljerat för min smak).

Det är Aksel och Clara jag helst vill läsa om, och det är det jag kommer minnas som "boken". Och den delen av boken (dvs det mesta) är jättebra. Även en riktigt bra tidsskildring av 20-, 30- och 40-talen i Norge. Jag brukar inte gilla eller vara intresserad av böcker som bygger på eller behandlar andra världskriget, men den här boken läste jag gärna. Kanske letar upp nåt mer av Oline Stig nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår