En positiv poesieffekt

Jag märker att jag ofta upprepar mig i inlägg här, det beror på att jag skriver så sällan. Ska skärpa mig.

Ville i alla fall kommentera en positiv bieffekt som Lindqvists Lilla stjärna har medfört: jag har blivit intresserad av att läsa poesi. Det är inte så att jag aldrig läst poesi, men jag gör det inte regelbundet. I Lilla stjärna läses nämligen flera poeter av en karaktär, och det är i stort sett dessa jag blivit intresserad av - jag måste ju nämligen anta att författaren läst de poeter han skriver om, och Lindqvist duger mer än väl som referens för mig att testa dem. Det handlar om Kristian Lundberg (vars självbiografiska roman Yarden jag nyss så smått börjat på), Wislawa Szymborska (som är den som lockar mest just nu), Gunnar Ekelöf och Kristina Lugn (som är den av dessa fyra som jag har läst, och kanske vet att jag tycker är bäst).

Jag ska bara studera lite till vad det är jag vill läsa egentligen. Läste just några Szymborska-rader på Boktipset, och det kändes väldigt bra. Kanske blir ett biblioteksbesök till veckan. Förutom dessa nämnda är ju Tomas Tranströmer aktuell i och med hans 80-årsdag, och honom har jag aldrig läst. Den diktsamling som getts ut nu är så fin, så fin. Men jag kan inte köpa en bok BARA för att den är fin. Jo det kan jag. Men till och med jag kan även hejda mig.

Förresten såg jag Malte Persson på Babel, och hans nya bok Underjorden lät ju ohyggligt intressant. Sonetter från Stockholms tunnelbana. Jag kan visserligen inte relatera till detta transportmedel mer än att jag åkt den några gånger under några av mina besök i staden, men jag menar. Jag åker ju lokalbuss här. Det finns en vardag även i Norrbotten. Ja, den boken är jag verkligen nyfiken på och hur det än går och om jag än läser den och vad jag än tycker (puh) så applåderar jag att han skrivit en sådan bok. Tror jag ska se klippet på SVT Play en gång till, jag gillade ju det jag hörde där.

Nu fastnade jag lite i Malte Persson, men när jag tänker efter känns det konstigt att jag inte ens funderat på att läsa något alls av honom tidigare. Om inte annat så är ju hans roman Edelcrantz förbindelser så snygg.

Bonnier Pocket

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår