Dag 3 - Din favoritserie

Serie, som i tecknad eller bokserie? Förmodligen det senare. Numera vill jag inte så gärna "fastna" i serier eftersom det finns så många böcker och författare jag vill läsa. Har på senare tid inte sträckt mig längre än trilogier, och ingen har nog varit så bra att den kommer på tal till detta inlägg. 

Så därför blir det två serier från ungdomen: Lottaböckerna av Merri Vik och Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström. Lottaböckerna var roliga! Inte alltid bra skrivna kanske, jag stördes t ex enormt mycket av att namn kunde bytas ut efter några böcker. Har alla böcker skrivits av samma författare? Men som lösare av Lottaböckerna var jag väldigt förlåtande, för det var så kul och enkelt. 

Kulla-Gulla var den otroligt spännande serien om torparflickan som visade sig vara brukspatronens dotterdotter, och de två liv hon levde, först som fattigt och utnyttjat hjälphjon, och sedan som välbärgad ung kvinna. Men alltid samma godhjärtade person. 

Martha Sandwall-Bergström skrev en annan serie också, en trilogi om Majken Oskarsson. Jag hade de två första böckerna, men den tredje fick jag aldrig tag på - förrän jag hittade till Bokbörsen och därmed också fick mig ett begagnat ex av del tre, något årtionde efter att jag läst deförsta två flera gånger. Men jag kom inte så långt i den tredje, Majken fick ett helt annat liv än hon tänkt sig och trott, och det kändes lite för jobbigt att läsa om det. Men jag ska. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Borttappad kommentar

Sveriges Radios Romanpris pågår